torsdag 23. juli 2009

Paradiset er funnet !!!

Vi kom vel frem til hytten. Også andre etappe av kjöreturen - Lillehammer til Furudals Bruk gikk supert. (Jeg skriver på en svensk maskin, så bokstavene blir som de blir :) ) Vi var veldig spent på hvordan det skulle gå med Hugin i Mellangården. Ville han bare stikke av ? Ville han gå overens med hunder og naboer ? Ville han synes det var kjekt ? Nå har vi värt her i tre uker snart og status er: Han elsker det !!! Jeg vil legge inn bilder senere, vet ikke om jeg får det til herfra. Men her en kort oppsummering til nå.

Såret har grodd veldig fint, vi klippet vekk litt pels for å få stellt det bakerste såret, som ikke syntes så godt i begynnelsen. Han har truffet noen snille hunder og det ser ut til å gå fint psykiskt og. Han er kanskje til og med i overkanten overmodig...så vi får fölge med.

Han har värt med å kjört med hest og vogn, satt på lasteplanet...Det var göy. Han har truffet endel hest og det synes han er veldig spennende og göy. Elin har to fjordinger og det er perfekte hester å hilse på. De er rolige og bryr seg ikke om en overivrig liten valp.


Nåja liten og liten...som han vokser. Langbent og med mer og mer "riktig" pels. Vi ser nå at noen kan bli redd når de treffer han. Nå er han ikke lenger bare söt og liten, men stor og svart !

Han har värt på hönsejakt :) Vi var hos Dag,Maggan og Elin og han var rolig og fin selv om det var höns löse. Men så sprang Gabriella mot de "så göy, det vil jeg og" tenkte Hugin og satte i en vill spurt over hele gårdsplassen. 14 höns og en hane fikk bra mosjon. Heldigvis gikk det bra. Ingen av de hönsene som la seg ned som döde var döde, og utpå kvelden var alle tilbake !

Han har värt så heldig å få väre litt hos Dag,Maggan og Elin.
Det er super trening siden de i tillegg til hester også har katter.
Maggan tok noen veldig fine bilder av Hugin som jeg skal få lagt ut. Han hilste på en travhest :)

Han har kost seg i skogen - og vi har funnet ut at han er helt bärgalen :) Det er umulig å få plukket noen bär til seg selv så lenge han er i närheten. Han rensker kreklingbuskene. Blåbär elsker han, men der fölger bladene med, så da stjeler han fra oss i stedet. Markjordbär snuser han opp og sluker...utrolig morsomt å se på. Det er bedre godbit enn lever !!!

Jeg og Hugin gikk alene rundt i skogen og utforsket noen små stier. Plutselig fant vi et ben, med blod på. Vi gikk videre innover stien og det var mange ben. Hugin kastet seg over og begynnte å gnage (selv om han da nesten ikke hadde tenner...de skranglet i munnen på han :)) Jeg så et stort lårbein og konstaterte utifra störrelsen at det nesten måtte väre elg. Det var ikke kjött på bitene, men blod og noen slintrer. En stor bäsj fortalte att det var björn som hadde hatt et festmåltid. Jeg gikk ikke videre inn den stien :). Hugin var fast bestemt på å bäre med seg en ganske stor knokkel (hofteleddet), men han hadde ikke sjangs å bäre det, så jeg bar det tilbake. Det var utrolig tungt. Nå har det lagt å törket de ukene vi har värt her, og det har blitt mye lettere...så det var nok ferskere enn jeg trodde det kadaveret. Området her er ett av Sveriges mest Ulve og Björne tette område. Man skal ha respekt for det! Ulven er jeg ikke redd, men en Björn ! Det vil jeg helst ikke treffe.

Hugin har slått seg bra til på bruket, han er flink til å gå lös - og komme. Men han er og flink til å stå i bånd om han må det. Han er godt likt av naboer og folk vi treffer og det gjör det jo lett å ha han med seg. Mange kommenterer at han er så rolig. Vi kom ut fra skogen etter en tur og ble vinket bort til to karer som bor her på bruket. Der ble vi bedt på öl, og Hugin fikk en hel kopp full av godbiter :) Når han hadde spist opp det gikk han på markjordbärslang og tömte den hagen for jordbär.

Bare en uke igjen av ferien nå.....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar